23 March 2015

Tijs van den Brink gelooft in geesten en evolutie. Adieu God met Arjen Lubach

Korte impressie van het eerste gesprek van Tijs van de Brink met een echte atheïst: Arjen Lubach (schrijver, cabaretier en televisiepresentator) in de EO-serie Adieu God. Arjen Lubach presenteert sinds kort het fantastische programma 'Arjen op Zondag', een uniek en humoristisch commentaar op het nieuws.

Een fragment met nieuwswaarde in Adieu God:


Arjen: "de wetenschap heeft zo ongeveer alles weerlegd
wat we dachten te weten over God, over de hemel enz ..."


Tijs:  "Er is toch niet bewezen dat God niet bestaat?"

. . .
Arjen: "Geloof je wel in evolutie?"


Tijs: "Ja, ik ben geen wetenschapper, ik ben niet slim genoeg 
om het allemaal te begrijpen, maar hele slimme mensen 
zeggen dat het gebeurd is dus dat geloof ik eigenlijk wel."

Dit is nieuw voor mij! In 2009 blogde ik: "EO-presentator Tijs van den Brink: als je begint met Genesis een gedicht te noemen, dan eindig je met de aantasting van de kern van het geloof" [2]. Een nieuwe ontwikkeling bij deze EO-presentator. Gelooft hij nu ook niet meer in een 6000 jaar oude aarde? Maar wel dat de aarde 4,5 miljard jaar oud is? en het heelal 13,8 miljard? Als dat zo is, dan kan hij Genesis dus ook niet meer letterlijk nemen. Wat jammer dat Arjen daar niet op inging. Dat zou ik zeker gedaan hebben. Stamt de mens af van de apen? Je kunt je haast niet voorstellen dat Tijs van den Brink toegeeft dat de mens, de Kroon der schepping, van lagere diersoorten afstamt?! Dat was altijd het grootste obstakel.
Elders in het interview vertelde hij al dat hij de Bijbel niet in alle opzichten letterlijk neemt. Dat lijkt op willekeur.

Overigens had ik hier al opgemerkt dat de EO evolutie niet meer censureert. Er treedt dus een significante en positieve verschuiving op binnen de EO naar wetenschappelijk verantwoorde opvattingen.

Er zaten meer opvallende opmerkingen van Tijs van den Brink in. Bekijk de aflevering. Arjen was goed op dreef. Hij durfde dingen te zeggen! 
Over de christelijke moraal: jij doet dingen niet omdat God ze verboden heeft en omdat je bang bent om gestraft te worden door God, terwijl ik niet moord omdat ik zelf inzie dat het geen goed idee is.

Het volgende gesprekje vond ik nogal verbijsterend (gaat over waarom sommige mensen moorden):

Tijs: bij de meeste mensen is dat ingeschapen dat ze liever niet iemand vermoorden.

Arjen: Wie heeft dat erin gelegd?
Tijs: de Schepper [1]

Tijs: ik geloof wel in geesten, kwade geesten in mensen die bezeten zijn.

 
Arjen: Jij gelooft in geesten!
En jij interviewt ministers!!!

Arjen: Jij gelooft in geesten!  En jij interviewt ministers!!!
Tijs: maar er zijn mensen die zich gedwongen voelen andere mensen te vermoorden. Dan moet er toch iets in je gevaren zijn dat niet klopt?

Arjen: Als jij naar het bos zou gaan en met de kaboutertjes zou praten dan zou iedereen zeggen: haal die Tijs van de buis, en nu zeg je bijna het zelfde...

Tijs heeft geen flauw idee waar crimineel gedrag vandaan komt. Nooit gehoord van psychische en psychiatrische stoornissen? Depressie? Verminderde empathie? Trauma? Obsessies? Psychoses? Waandenkbeelden? Schizofrenie? Criminele vader? Foute vrienden? (zie: List of mental disorders). De hele hersenwetenschap, psychologie, psychiatrie, sociologie is aan hem voorbij gegaan. Hij gelooft in 2000 jaar oude denkbeelden over de mens. Arjen slaat de handen voor zijn ogen uit verbijstering! Inderdaad, hoe kan Tijs jarenlang journalistiek werk verricht hebben en op de tv komen en dan nog steeds in kwade geesten geloven!

Complimenten voor Arjen dat hij zonder aanziens des persoons, zonder beleefdheden, onzin aan de kaak durft te stellen! Nota bene het slachtoffer recht in de ogen kijkend. En dat alles op tv. Een verfrissende no-nonsense stijl die me enorm aanspreekt en die je ook terugvindt in zijn tv programma Lubach op zondag.

Laat ik Tijs niet te hard aanvallen op alles wat hij gezegd heeft. Laat ik het hier bij laten. Hoewel ik nog vele vragen heb over zijn geloof. Het is al heel wat dat hij op gezag van 'heel slimme mensen' accepteert dat er evolutie heeft plaatsgevonden. Het is zeker een enorme vooruitgang gezien zijn mening van 6 jaar geleden. De rest zal ook wel goed komen. Zoiets heeft tijd nodig.


Noten

  1. Maar: waarom heeft de Schepper dat niet bij iedereen ingeschapen? Degenen die God vergeten heeft zijn daardoor helaas 'bezeten door kwade geesten' (over vrije wil gesproken!) en gaan moorden?  
  2. *) Ik vond een oud blog uit 2009: EO-presentator Tijs van den Brink: als je begint met Genesis een gedicht te noemen, dan eindig je met de aantasting van de kern van het geloof (werkt traag, maar de moeite waard om op te wachten). In 2009 hield van den Brink dus nog aan de letterlijke lezing van Genesis vast!

Vorige blogs



4 comments:

  1. Gert

    Aardig programma, al was Thijs niet al te scherp. Hoe kun je nou vragen aan iemand die omstandig uitlegt dat hij atheist geworden is of hij dan toch niet op zijn minst in (boze) geesten gelooft?

    Nu ja ik vermoed dat het met Lubach niet anders gaat dan met Maarten 't Hart. Een leven lang aan jezelf bewijzen dat je toch echt atheist bent , en ondertussen de bijbel nog eens 3x lezen en argumenten zoeken voor de gekozen positie .
    En wat heb je dan bereikt? Volgens Lubach de zekerheid dat het leven zinloos is , Oke hij kiest nu zelfstandig om geen verkrachter en moordenaar te zijn (hoewel we natuurlijk ook nog altijd een wet hebben die dat verbied) en dat geeft hem blijkbaar een enorme bevrijding.
    Op zijn eigen site verwijst hij naar Stephen Fry die een zeer indringende tirade uitspreekt tegen een goede God.
    http://www.arjenlubach.nl/news/waarom-de-vraag-van-stephen-fry-niet-achterhaald-is-5629
    Pittige kost, en ik beweer zeker niet dat ik probleem van het kwaad onder de knie heb. En toch lijkt me de kans klein dat Fry de vragen kan beantwoorden die ik jou in het verleden ook gesteld heb.

    ReplyDelete
  2. Andre, dank voor de verwijzing naar Arjen's blog. Die had ik nog niet gezien. Ik zou hem graag op de hoogte stellen van mijn blogpost, maar de opties (Twitter, Facebook, Mobypicture) die zijn blog biedt om een comment in te voeren zijn voor mij niet beschikbaar. En ik zie ook geen persoonlijk email van hem. Is er iemand die wel makkelijk een comment op zijn blog kan achterlaten?

    -"argumenten zoeken voor de gekozen positie . "
    Nee, zo werkt het in ieder geval niet bij mij, ik kies niet een positie en zoek daarna pas de argumenten erbij. Het zijn de feiten die me sturen en bijsturen naar een bepaalde positie. Ik ben christelijk opgevoed. In de loop der jaren ondervond ik dat het een moreel en wetenschappelijk ondeugdelijk denksysteem en wereldbeeld was. Als ik geen tegenargumenten was tegengekomen was ik nu nog steeds een gelovige.

    zin van het leven: (wat moet je doen? wat is belangrijk?)
    Wat gelovigen doen: "ik zeg tegen mijzelf: hier is een boek, daarin staat de zin van het leven verteld door iemand die het kan weten omdat hij de wereld geschapen heeft. Ik kies niet zelf de zin van het leven, ik heb alleen besloten dat het in het grote boek staat."

    Mijn bezwaar: ALS je jezelf vertelt dat de zin vh leven in het grote boek staat, dan is dat nog steeds jouw keuze. En wat is jouw argument voor die keuze? maw: je zult je toch moeten verantwoorden voor je keuzes. Je verschuilen achter het grote boek, en net doen alsof jezelf niets gekozen hebt, tsja, dat is onvolwassen en jezelf voor de gek houden.

    "En toch lijkt me de kans klein dat Fry de vragen kan beantwoorden die ik jou in het verleden ook gesteld heb. "
    Welke vragen zijn dat? Ik wil alle vragen beantwoorden die je stelt, als ik het kan. Ook al beantwoord jij mijn vragen niet. !

    Wat is het verschil tussen Andre en Tijs van den Brink?

    ReplyDelete
  3. Gert

    Even krap in de tijd , maar wat betreft het informeren van Arjen zou je het eventueel via de EO kunnen proberen (via veel gestelde vragen) Of via twitter of....etc

    ReplyDelete

Comments to posts >30 days old are being moderated.
Safari causes problems, please use Firefox or Chrome for adding comments.