05 April 2016

Wim Brands overleden

Wim Brands 1959 - 2016

Vandaag werd bekend gemaakt dat Wim Brands is overleden. Ik keek altijd in de tv-gids welke schrijvers hij te gast had in zijn boekenprogramma op de zondagochtend. 

Vele voor mij interessante auteurs, meestal wetenschappers en filosofen, mochten bij hem aan tafel zitten: Hans Achterhuis, Erno Eskens, Maarten t Hart, Guus Kuijer, Hanna Bervoets, Joris Luyendijk, Roman Krznaric, Louise Fresco, Menno Schilthuizen, Diederik Stapel, Jelle Reumer, Tijs Goldschmidt, Hugo Brandt Corstius, Bert Keizer, Douwe Draaisma, Dimitri Verhulst, Rene Gudde, Peter Westbroek, Frans de Waal, Rob Bijlsma, Salomon Kroonenberg, Joop Goudsblom en misschien mis ik er nog een paar [1],[2],[3]. Met deze lijst doe ik de veelzijdige interesse van Brands geen recht. Hij was op zijn minst even sterk geïnteresseerd in fictie als non-fictie. Dat dit in één persoon verenigd was, is eigenlijk best bijzonder. En dat maakte zijn programma tot een succes.

Zijn typische persoonlijke manier van vragen stellen, altijd geïnteresseerd in de auteur en het onderwerp, altijd onderbroken met korte persoonlijke anekdotes uit zijn eigen leven, komt zeer goed tot zijn recht in het fraaie fragment waarin hij kort verteld over het boek van Frans de Waal: De Bonobo en de Tien Geboden: Moraal is ouder dan de mens. Brands interviewde Frans de Waal in 2009 over zijn boek Een tijd voor Empathie.

Ik hoop dat de VPRO iemand vindt die het boekenprogramma kan voortzetten. We kunnen niet zonder. Maar zal er iemand zijn die Brands echt kan vervangen?
Ik zal hem missen op de zondagochtend.
Voor aanstaande zondag is een uitzending aangekondigd met Jan Fabre als gast. Ik heb geen idee of de uitzendingen life waren of dagen van te voren opgenomen, maar ik vrees dat deze niet door zal gaan.


Mijn blog naar aanleiding van de uitzending op zondag 2 Nov 2014:
Drie eeuwen Darwinistische propaganda. Roman Krznaric te gast bij Wim Brands


Noten

  1. Inderdaad, ik was Wouter Oudemans (Plantaardig-Vegetatieve filosofie) vergeten. Ook een belangrijk boek (zag ik gisteravond nog in de boekhandel liggen).En dan waren er nog twee Belgen die een boek over moraal geschreven hadden (?) moet ik opzoeken. [6 april]
  2. Nota bene: ik ben Carel van Schaik vergeten: Oerboek. Dat boek heb ik notabene aangeschaft naar aanleiding van zijn optreden in Wim Brands boekenpgramma! [8 april] Op dit moment wordt er druk gediscussieerd over dat boek op mijn blog.
  3. Paul Cliteur over zijn boek Moreel Esperanto , 11 feb 2007 [17 apr toegevoegd]

6 comments:

  1. Deze hoort erbij:

    Happy orphans door Cleese
    https://www.youtube.com/watch?v=YUhb0XII93I

    R.

    ReplyDelete
  2. @Gert,
    je zegt niks over Wim Brands, deze man heeft zijn leven beëindigd,
    vanwege ernstige depressies. Dan behoor je niet alleen maar te vermelden, en wie gaat het nu overnemen.
    Ik had dat niet verwacht van die man trouwens, ik bekeek zijn boekenprogram ook met regelmaat.

    ReplyDelete
  3. Beste Theo, je schrijft precies 7 dagen nadat het nieuws bekend werd gemaakt. Ik heb de moeite genomen er over te bloggen. Heb jij het bij andere blogs gezien? Jan Riemersma vroeg zich af waarom ik het overlijden in een comment op zijn blog meldde. Onbegrip? gebrek aan interesse? Wie is Wim Brands? Nu krijg ik op mijn kop van THEO dat ik het niet goed heb gedaan! Dank daarvoor!
    Op het moment van bekendmaking werd er niets gezegd over details rondom zijn dood. Later pas. Dat is ook een prive zaak. Zijn familie heeft besloten dat ze het overlijden pas een dag later bekend zouden maken. DWDD heeft behalve een heel kort nieuwsitem aan zijn overlijden, geen aandacht besteedt aan de achtergronden van zijn dood in tegenstelling tot Joost Zwagerman indertijd (daar hebben ze een speciale uitzending over gedaan!). Als jij méér details hebt over de achtergronden, dan weet je de weg.

    ReplyDelete
  4. Over Jan Riemersma gesproken, ik was eigenlijk nog wel benieuwd naar jouw eventuele reactie op zijn post van 9-4 09.52, maar tot nog toe......
    Of heeft hij je soms schaakmat gezet. :-)

    ReplyDelete
  5. @Gert,
    je kunt het hier lezen:
    http://www.vpro.nl/boeken/artikelen/nieuws/wim-brands-overleden.html
    Het is verder zeker prive.

    ReplyDelete

Comments to posts >30 days old are being moderated.
Safari causes problems, please use Firefox or Chrome for adding comments.