04 April 2016

Hamsterende bosmuis met witte voetjes

bosmuis (2 april 2016)
SonyA580. f/6,3 1/320 sec ISO 800. lens 18-200
uit de hand gefotografeerd op 2 m afstand
Nu weten we waarom de restjes vogelvoer (met name havermout) iedere dag tot op het laatste stukje geheel verdwenen zijn: een hamsterende bosmuis. Ik heb hem op heterdaad betrapt nadat ik wat pitjes van het brood in de tuin had gegooid. Hij verdween steeds met een pitje in de hoek van de tuin. Zo ongeveer waar ik een afgedankt mezennestkastje had neergelegd. Voor wie het hebben wil. Hij liet zich fotograferen als je stil blijft zitten. Maar hij liep wel razendsnel heen en weer. Dus: veel opnames maken en de mislukte weggooien. Signalement: witte voetjes en een afgebroken –want veel te korte– staart.

Vanzelfsprekend beschouw ik muizen niet als 'ongedierte'. Integendeel! Het is geen muizenplaag en ik heb er geen last van. Het is een voorrecht om dit diertje in je tuin te mogen herbergen, te observeren en te fotograferen.

Dit is waarschijnlijk niet dezelfde bosmuis waarover die ik op 29 juni 2012 blogde. Volgens wiki worden bosmuizen in het wild maximaal 20 maanden oud.

3 comments:

  1. @Gert, Vanzelfsprekend beschouw ik muizen niet als 'ongedierte'

    Maar wanneer ze nu eens je huis zouden binnendringen. Zou je dan niet eens drastisch van mening kunnen veranderen.

    Hoe kijk je tegen eigenlijk ratten aan, beschouw je deze wel als ongedierte. Zou je ze in je tuin willen hebben.
    (ik hanteer maar even dezelfde interview stijl die zo kenmerkend is voor jouw eigen reacties).))

    ReplyDelete
  2. Egbert zei "ik hanteer maar even dezelfde interview stijl die zo kenmerkend is voor jouw eigen reacties": ik merk dat dit je waarschijnlijk alle langere tijd dwars zit. Wil je er over praten? eventueel prive mailen?

    "Maar wanneer ze nu eens je huis zouden binnendringen" dan heb je kennelijk gaten en kieren in je huis. wat dacht je ervan om die te dichten! Als je lekkage hebt in je dak, ga je dan de regen uitschelden? of ga je het gat laten dichten!?

    'Ongedierte' is een soort racisme ten opzichte van dieren, het is een primitieve manier van denken. Criminelen, terroristen moet je dan ook 'ongedierte' noemen die je moet uitroeien. Misschien moet je daar ook aan preventie doen? Ratten zien er misschien niet zo schattig uit, maar als je er echt 'last' van krijgt, dan zorg je gewoon dat er geen voedselresten rondslingeren. Zonder voedsel kunnen ze niet leven. Daar is toch niets mystieks aan?

    ReplyDelete
  3. @Gert, ik merk dat dit je waarschijnlijk alle langere tijd dwars zit. Wil je er over praten? eventueel prive mailen?

    Welnee Gert, ik vind dat juist heel vermakelijk, het was ook ook als kwinkslag bedoeld. :-)

    Je schrijft: 'Ongedierte' is een soort racisme ten opzichte van dieren, het is een primitieve manier van denken.

    Inderdaad, deze term leent zich nogal voor een brede interpretatie maar heeft meestal betrekking op wat de mens niet welgevallig is.

    Maar je leest ook weer de volgende definitie: Ongedierte plant en druif aanvallen zijn: schimmels, parasieten, insecten, bacteriën, vogels. Reptielen: tijgersalamander

    Leuk die bosmuis te observeren in zijn overlevingsstrategie en je hebt het (onbewust) ook nog wat gemakkelijker voor het diertje gemaakt.


    ReplyDelete

Comments to posts >30 days old are being moderated.
Safari causes problems, please use Firefox or Chrome for adding comments.