23 May 2013

Ramp: KPN blokkeert alle home.planet.nl webadressen

Een ramp voor mijn website http://home.planet.nl/~gkorthof/  (met domein wasdarwinwrong.com). Gisteren ontdekte ik dat alle adressen met: 

http://home.planet.nl/~gkorthof/ 

niet meer werken. De bezoeker krijgt bovenstaande pagina te zien met als titel: 


Als je in google zoekt op 'evolution','korthof' dan krijg je een groot aantal hits waaronder met het adres 'home.planet.nl'. En soms met: 'home.wxs.nl'. Als de zoekende internetter daarop klikt krijg hij/zij bovenstaande pagina!!! (zie plaatje) (behalve als ze klikken op een link met mijn domeinnaam wasdarwinwrong.com).
En dit is geen tijdelijke storing. Bovenstaande foutmelding van kpn suggereert dat de pagina niet meer bestaat. De meeste mensen zullen dan afhaken. Website opgeheven of zoiets. Maar de pagina bestaat wel. Maar met een ander adres.

KPN verwacht van mensen die op internet op zoek zijn naar info dat ze zelf handmatige het adres in de adresbalk gaan editen en 'planet' door 'kpn' gaan vervangen. Dat is onwerkbaar en onredelijk! Dat kun je toch niet verwachten van een internationaal Engelstalig publiek!  Mijn website is in het Engels. En dan bieden ze nog een Nederlandstalige pagina aan voor een Engelstalig internationaal publiek.

Behalve google zijn er letterlijk honderden andere websites die naar mijn website gelinkt hebben, die al sinds 1997 ononderbroken online is en uit bijna honderd pagina's bestaat. Die links zijn nu dus ook waardeloos geworden omdat er meestal 'planet' in voorkomt. Want dat is altijd het webadres geweest.

Je gaat toch ook niet alle emailadressen met 'planet.nl' erin plotseling onklaar maken en bericht sturen naar de zender: dit email adres bestaat niet, U moet 'planet' vervangen door 'kpn'. Mijn emailadressen met 'planet' erin werken gewoon.

Waarom moet dit in Godsnaam? Ik weet niet hoelang dit al bestaat, ik merkte het gisteren.

De omvang van de ramp: als je in google zoekt:
link: http://home.planet.nl/~gkorthof/
dan krijg je:
About 2,610 results (0.13 seconds)

Dat betekent dat er op het internet 2610 links naar het adres 'planet' zijn. Die dus allemaal doodlopen.
Ik ben radeloos en machteloos, ik weet werkelijk niet wat ik moet doen... Om werkelijk gek van te worden... Vooral omdat je zelf niets aan het adres van je website kunt doen. De provider is enige die dat onder controle heeft. Een eigen redirect pagina neerzetten heeft geen zin omdat de bezoeker al vóór dat hij daar komt, de kpn pagina krijgt te zien! Waarom moet dit op zo'n onnodige botte manier? Waarom kan er geen automatische redirect plaatsvinden zodat bezoekers van mijn site er geen last van hebben? Wat hebben die te maken met een naamswisseling van een provider?

Ik heb gisteren al enige interne links op belangrijke pagina's vervangen ('planet' vervangen door de domeinnaam www.wasdarwinwrong.com). Dat is zo ongeveer alles wat ik kan, maar ik kan niets doen aan die 2610 links op het internet. Daar kan ik niet bij...

4 comments:

  1. ALS de KPN webserver gebruikt maakt van Apache, EN de mod_rewrite module is geactiveerd EN er bestaat een .htaccess file in je webfolder EN je mag die file wijzigen, DAN zou je een zg 'rewrite rule' toe kunnen voegen aan de .htaccess file, aldus:

    RewriteCond %{HTTP_HOST} home.planet\.nl [NC]
    RewriteRule ^(.*)$ http://home.kpn.nl/$1 [L,R=301]

    zie: http://www.addedbytes.com/articles/for-beginners/url-rewriting-for-beginners/

    Maar eigenlijk is dit iets wat KPN serverbreed voor al zijn gebruikers tegelijk moet doen door deze rewrite-rule op te nemen in de configuratie-file van zijn webserver.

    ReplyDelete
  2. Dank, Rino, voor je advies. Ik ga kijken of ik er iets mee kan en of het werkt. Ik vrees echter dat als kpn al bij de poort html verzoeken afvangt dan kan ik als gebruiker helemaal niets meer doen.................

    ReplyDelete
  3. Rino,
    je schrijft
    RewriteCond %{HTTP_HOST} home.planet\.nl [NC]

    maar het probleem is dat ik geen bevoegdheden heb in de dir:
    home.planet\
    dus de parent directory, toch?
    alleen in deze directory:
    home.planet\~gkorthof

    kan het script wel in mijn dir werken?

    ReplyDelete
  4. Het script zou je in eigen homedir ~gkorthof ook moeten werken, alleen deel ik met jou de vrees dat de URL met home.planet al eerder door KPN wordt afgevangen en de bezoeker naar de beruchte 'Pagina niet gevonden' pagina wordt gestuurd.

    ReplyDelete

Comments to posts >30 days old are being moderated.
Safari causes problems, please use Firefox or Chrome for adding comments.